Dieta w ciąży – co jeść, czego się wystrzegać?

Jak zapewnić prawidłowy rozwój płodu? Czy można ograniczyć ryzyko komplikacji w ciąży? Okazuje się, że bardzo ważna jest dobrze zbilansowana i różnorodna dieta. Poznaj najważniejsze zasady diety dla kobiet w ciąży.

Jak przygotować się do ciąży?

Czy wiesz, że już planując ciąże, możesz zmienić swoje nawyki żywieniowe tak, aby jak najlepiej przygotować się na ten ważny czas? Ciąża to wyzwanie, z którym zdrowy i odżywiony organizm poradzi sobie lepiej. Jeśli masz nadwagę, warto spróbować zrzucić parę kilo przed ciążą. Nadwaga w ciąży może prowadzić do bólów kręgosłupa i nadciśnienia, żylaków czy cukrzycy ciążowej. 

Żelazo w diecie dla kobiet w ciąży

Kobieta w ciąży powinna przyjmować 27 mg żelaza dziennie. To pierwiastek niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu. 

Przykładowe źródła żelaza: nasiona roślin strączkowy (soja, fasola, cieciorka, soczewica), tofu, mleko sojowe, pełnoziarniste pieczywo, pestki dyni i słonecznika, nabiał, jajka.

Żelazo należy przyjmować razem z witaminą C, która wspomaga wchłanianie żelaza. Kawa i herbata, pite w trakcie posiłku lub zaraz po nim, hamują wchłanianie żelaza.

Warzywa i owoce a ciąża

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na witaminy, mikro- i makroelementy. Oprócz kwasu foliowego dieta w ciąży powinna uwzględniać kwas pantotenowy, a także witaminy A, B1, B2, B6, B12, C i E. Dlatego, oczekując dziecka, warto spożywać więcej warzyw i owoców. Jakie warzywa jeść w ciąży? Brokuł to cenne źródło kwasu foliowego, niacyny i fosforu, a co więcej zawiera więcej wapnia niż mleko. Kwas foliowy znajdziesz także w szpinaku, bobie czy burakach.

Kolejnym powodem, dla którego dieta ciężarnej powinna być bogata w owoce i warzywa, jest błonnik. Błonnik usprawnia pracę jelit i zapobiega zaparciom, które są częstym problemem w ciąży. 

Pamiętaj, aby wszystkie warzywa i owoce dokładnie umyć przed spożyciem. W ten sposób pozbędziesz się bakterii, pasożytów i pestycydów, które mogą znajdować się na ich powierzchni i powodować zatrucia. Zatrucia pokarmowe w ciąży są wyjątkowo niebezpieczne.

Poznaj dietę dla kobiet w ciąży: https://projektzdrowie.info/diety/dieta-przyszla-mama/

Czego unikać w ciąży?

W ciąży nie należy spożywać alkoholu, nawet jedna lampka wina może zaszkodzić płodowi. Oczywiście nie można też palić tytoniu ani spożywać substancji psychoaktywnych.  Zażywanie jakichkolwiek leków, trzeba zawsze skonsultować z lekarzem. Ciężarne powinny szczególnie uważać na surowe produkty odzwierzęce, które mogą być przyczyną zatrucia pokarmowego. W ciąży nie można jeść surowego mięsa i surowych ryb. Nie powinno się jeść także surowych jajek (np.:koglu-moglu). Czy można jeść sery pleśniowe? Tak, o ile powstały z pasteryzowanego mleka. Jeśli nie masz nadciśnienia lub innych przeciwwskazań, możesz sobie pozwolić na filiżankę kawy dziennie, pod warunkiem, że nie jest zbyt mocna. 

Konsultacja u dietetyka 

Odpowiednia dieta w ciąży pomoże Ci łagodnie i bezpiecznie przejść przez ten okres i zapewni zdrowy rozwój płodu. Aby mieć pewność, że prawidłowo się odżywiasz, umów się na konsultację w gabinecie dietetycznym. Zadbaj o siebie i dziecko!